onsdag 9 augusti 2017

augustinatt

kan inte sova
vrider och vänder kroppen
kan inte sova ändå
tystnaden driver mig upp
inte ens klockan tickar
bäcken har tystnat
något har stängt av alla ljud
det är mörkt
känner mig fram
kommer för en stund ur balans
trasmattan ligger i vägen
stiger över den höga tröskeln och går mot fönstret
ser ett sken sila genom granskogen som står tätt i ett famntag
grenarna har slingrat sig fast i ett behov
skyddar mot marknadskraften
letar efter ljuskällan
mörka ögon spinner nätverk som tyst nästlar sig in
i den gröna världen
fjunen på mina armar reser sig 
rösten säger att jag ska fortsätta att leta efter det ljusa
i augustinatten när marknaden spekulerar med mitt liv
leta säger den ge inte upp
fortsätter in i köket
drar upp rullgardinen
månen är rusig och dinglar över björkdungen
skjuter iväg sin upplysta gata genom mörkret
två kontraster i en nattlig kamp
avklädd går jag mot dörren fast rädslan hänger på ryggen
går ändå
måste
öppnar dörren och sätter mig på trappan
huttrar
är iakttagen
tystnaden vill få mig i en bestämd riktning
huttrar ännu mer
sitter fastnaglad 
vill men kan inte komma loss
månen ler åt min vilsenhet vet något  
tiger
avskalad och naken en sval natt långt in i skogen
dit Wall Street inte når
tror jag att ljuset trots allt ska dröja sig kvar
och jag beställer en ny prenumeration av mitt liv 


Inga kommentarer: