fredag 1 januari 2016

Nyårsdagen

Nyårsnatten gav huvudbry och jag kommer att luta mig tillbaka med korsord och bok resten av dagen. Den motion jag ska tillåta mig är trappan ner till köket några vändor.
Utanför fönstret börjar vädret bli mildare och låter trots detta, snötäcket ligga kvar.
Årets första dag börjar bra eftersom jag lyckats lista ut hur DN:s korsordsmakare tänker.
Många gånger har jag rivit mitt huvud och kastat korsorden utan att anstränga mig.
Idag, den första, knäckte jag koden. Som när jag en gång lärde mig läsa. Mannen vid min sida brukar briljera med sina kunskaper men idag hade han inte en chans. Han såg helt paff ut när mina associationer passade in i rutorna. Till en början ville han få till det att jag hade fel.
"Det var som... "sa han och fick ge sig. "Du är inte så dum.." fick han ur sig och lunkade ner i köket. Strax ringlade min favoritdoft uppför trappan. "Förresten" sa han när kaffet serverades med en jitterbuggare till, "du hade tur idag".
Utan kommentar tog jag till mig kängan och tänkte desto mera. Inte på att ge igen, men att visa på.
Med andra ord börjar tvåtusensexton riktigt bra. Inte ett nyårslöfte har formulerats men årsromanens första sida har artat sig.



Inga kommentarer: